Özel Güvenlik Çalışanları İçin T.B.M.M İçişleri Komisyonuna Sunulan Fiili Hizmet Zammı Nedir?

Kamuoyunda yıpranma olarak bilinen, fiili hizmet süresi zammı ağır işlerde yıpratıcı işlerde çalışan işçilere yönelik bir düzenleme olup dayanağını 5510 sayılı Kanundan almaktadır.

5510 Sayılı Yasada Fiili Hizmet Süresi

Buna göre bir takım riski işyerleri ve işlerde; 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamında çalışan işçilerin prim ödeme gün sayılarına, bu riskli işyerlerinde ve riskli işlerde geçen çalışma sürelerinin her 360 günü için kanunda yazılı listede karşılığında gösterilen gün sayıları, fiili hizmet süresi zammı olarak eklenir. 360 günden eksik sürelere ait fiili hizmet süresi zammı, 360 gün için eklenen fiili hizmet süresi ile orantılı olarak belirlenecektir.

Fiili hizmet süresi zammı kavramı nedir?

Fiili hizmet süresi zammı kavramı, özünde ağır ve yıpratıcı işlerde çalışan sigortalıları koruma düşüncesiyle sosyal güvenlik mevzuatında yer almış bir uygulamadır. Bu kapsamda değerlendirilen riskli işler, çalışanların fiziki ve ruhsal sağlıklarını olumsuz yönde etkilemekte ve bu işlerde çalışanların diğer alanlarda çalışanlara göre daha fazla yıpranmalarına neden olarak ömürlerini kısaltabilmektedir.

Fiili Hizmet Zammı Hangi İşleri Kapsar

Fiili hizmet süresi zammı ile bu tür işlerde çalışan sigortalılara, Kanunda öngörülmüş olan ek prim ödeme gün sayısını ilave etmek ve yaş hadlerinden indirim yapmak suretiyle diğer sigortalılara göre daha erken emeklilik ve daha yüksek yaşlılık aylığı alma imkânı yaratılmaktadır. Bu sayede hem ağır ve yıpratıcı işlerin olumsuz etkileri azaltılmakta, hem de bu tür işlerde çalışanların diğer sigortalılarla eşdeğer tutarda ömür boyu aylığa sahip olmalarına olanak tanınmaktadır.

Örnek verilecek olursa yapılan işin karşılığında eklenecek fiili hizmet süresi zammı 90 gün ise ve emeklilik için 25 yıl çalışılması gerekiyorsa fiilen 20 yıl çalışılması halinde her bir hizmet yılı için 90 gün fiili hizmet süresi zammı ekleneceğinden sanki 25 yıl çalışılmış gibi kabul edilecek ve fiilen 20 yıl çalışılmış olsa bile eklenen fiili hizmet zammı süreleri de dahil edilerek erken emekli olunabilecek ve sanki 25 yıl çalışmış gibi emekli maaşı alınabilecektir.

Özel güvenlik görevlileri, görevlerinin gereği olarak tehlike faktörüyle doğrudan doğruya yüz yüze olan, 5510 sayılı Kanunda yazılı riskli işleri ifa eden bir iş ifa etmektedirler. Bu risk faktörüne sahip birçok iş alanı 5510 sayılı Kanunun fiili hizmet süresi zammını düzenleyen ilgili bölümlerinde yer almaktayken özel güvenlik işinin ve özel güvenlik görevlilerinin yer almaması başta Anayasada düzenlenen ilkelere sonrasında ise hakkaniyete aykırılık teşkil etmektedir.

Mevcut kanuni düzenlemelere göre özel güvenlik görevlilerinin fiili hizmet süresi zammından yararlanma hakkı bulunmamaktadır. Konuyla ilgili TBMM’nin ilgili komisyonlarına gönderilen yasa teklifine göre; 5510 sayılı Kanunun 40 ncı maddesinin 2 fıkrasının 14 ncü sırasında yer alan “Emniyet ve Polis Mesleğinde, Milli İstihbarat Teşkilatında” bölümüne; istihdam şekli ne olursa olsun tüm özel güvenlik görevlilerinin dahil edilmesine yönelik düzenlemeler bulunmaktadır.

Söz konusu teklifin yasalaşması halinde kamuoyunda yıpranma olarak bilinen fiili hizmet süresi zammı uygulaması özel güvenlik sektörü ve özel güvenlik görevlileri için de gündeme gelecek ve yukarıda izah edilen riskli işlere ve bu alanda çalışan işçilere sağlanan ayrıcalıktan özel güvenlik görevlileri de faydalanacaktır.